جهش تولید | پنج‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۹

تغذیه نوجوانان روزه دار - تولیدات ویژه - نمایش محتوا

 

 

تغذیه نوجوانان روزه دار

 فعالیت شدید که منجر به مصرف انرژی زیاد می شود و همچنین عرق کردن زمانی که معمولا نوجوانان در طول روز دارند می تواند باعث سوء تغذیه خفیف تا شدید در آنها شود. بنابراین به دختران کم سن و سال که بین 9 تا 12 سال دارند و نوجوانانی که در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند برای روزه داری با متخصص تغذیه مشورت کنند . اصول تغذیه در ماه مبارک هم شامل رعایت تنوع و تعادل در مصرف گروه غذایی اصلی است که شامل گروه نان و غلات ، میوه جات و سبزیجات ، گروه گوشت ، حبوبات و تخم مرغ ، گروه شیر و لبنیات و چربی های مفید می باشد در ضمن توصیه اکید می شود به نوجوانان ، مصرف سحری را داشته باشند در واقع مصرف سحری برای نوجوانان از ضروریات روزه داری است و والدین به مصرف صحیح آن تاکید اساسی داشته باشند بنابراین توصیه می شود که نوجوانان سعی کنند شبها زود بخوابند تا موقع سحر بتوانند با نشاط از خواب بیدار شوند دقت شود که برای رشد کافی نوجوان حداقل 7 ساعت خواب آرام نیاز است بنابراین سعی شود که محیط آرامی را برای آنها فراهم کنیم همه افراد بخصوص نوجوانان روزه دار باید از خوردن غذاهای چرب در افطار یا سحری خودداری کنند چون این غذاها احساس تشنگی را در طول روز بیشتر می کند . نوجوانان باید از استفاده غذاهای پرادویه و شور هم خودداری کنند برای کنترل حس تشنگی در طول روز و تامین آب و املاح بدن پیشنهاد می شود که در فاصله افطار تا سحر از میوه جات و سبزیجات فراوان استفاده کنند سعی شود که از مصرف غذاهای شیرین در وعده سحر خودداری شود. سعی کنید افطار را با مایعات گرم مثل آب جوش ، شیرگرم ، چای کم رنگ ، سوپ سبزیجات رقیق ، آب میوه های طبیعی ، مواد غذایی مثل فرنی ، نان و پنیر و سبزی ، خرما و کشمش آغاز کنید تا دستگاه گوارش به آرامی کار خودش را آغاز کند از مصرف مقدار زیاد مایعات سرد ، نوشابه های گازدار ، غذاهای سنگین و خیلی شیرین در زمان افطار خودداری شود. نوجوانان سعی کنند در فاصله افطار تا سحر آب و مایعات را بصورت تدریجی استفاده کنند چون بعلت فعالیت بیشتری که در طول روز دارند از دست دادن مایعات در سنین نوجوانی بیشتر اتفاق می افتد.