جهش تولید | پنج‌شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۹

مضرات بازی های رایانه ای - تولیدات ویژه - نمایش محتوا

 

 

مضرات بازی های رایانه ای

Loading the player...

بازی های رایانه ای كه این روز ها در بین كودكان و نوجوانان ما رواج یافته و در حالی درونی شدن است عوارض متعددی به دنبال دارد. كارشناسان امور تربیتی برای بازی های رایانه ای كه میزان استفاده از آنها بیش از حد معمول می شود عوارضی را شناسایی كرده اند كه به برخی از آنها اشاره می گردد.‏ الف) آسیب های جسمانی چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه به شدت تحت فشار نور قرار می گیرد و دچار عوارض می گردد.مشاهدات نشان داده است كه نوجوانان چنان غرق بازی می شوند كه توجه نمی كنند تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی بر خود فشار می آورند. به دلیل اینكه كودك در یك وضعیت ثابت تا ساعت ها می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشكل می شود. همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، كتف ها و مچ دست از دیگر عوارض كار نسبتاً ثابت و طولانی مدت با رایانه است.پوست فرد در معرض مداوم اشعه هایی قرار می گیرد كه از صفحه رایانه پخش می شود.‏ ایجاد تهوع و سرگیجه خصوصاً در كودكان و نوجوانانی كه زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض بازی های رایانه ای است.‏ ب) آسیب های روانی- تربیتی ‏ تقویت حس پرخاشگری : مهمترین مشخصه بازی های رایانه ای حالت جنگی اكثر آنهاست و اینكه فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنین بازی هایی كودك را پرخاشگر و ستیزه جو بار می آورد كه كمترین محصول آن در بازی های روزانه بچه ها مشهود است.‏ ‏«خشونت» مهمترین محركه ای است كه در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های كامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می شود، ‏ انزوا طلبی كودكانی كه به طور مداوم با این بازی ها درگیرند درون گرا می شوند. در جامعه، منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می گردند. روحیه انزواطلبی باعث می شود كه كودك از گروه همسالان جدا شود كه این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است. ج) تنبل شدن ذهن در این بازی ها به دلیل اینكه كودك و نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و كمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می كند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود.تصور بیشتر خانواده ها این است كه در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فكری مداوم دارد. اما این مداخله، فكری نیست بلكه این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و از نظر حركتی نیز فقط چند انگشت كودك را حركت می دهند. ما هر چه در این مسیر حركت كنیم و بازی ها را گسترش دهیم، انسان هایی را تحویل جامعه خواهیم داد كه سرخورده، افسرده، غیرمتحرك و غیرسازنده هستند و خود اتكایی آنها بسیار كم خواهد بود و ابتكار عمل نخواهند داشت، در حالی كه برای جامعه، نیاز به انسان هایی خلاق، مبتكر و متفكر داریم.‏ د) تاثیر منفی در روابط خانوادگی با توجه به اینكه زندگی در كشور ما نیز به طرف ماشینی شدن پیش می رود و در بعضی خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی از مردان بیش از یك شغل دارند، خود به خود روابط عاطفی و در كنار هم بودن خانواده كمتر شده و عده زیادی از این وضع و وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی كه باعث سرد شدن روابط خانوادگی شده ناراضی هستند و حالانیز جعبه جادویی دیگری یا جاذبه سحرآمیزتری به نام رایانه اضافه بر این وضعیت شده و مشكلات را دو چندان كرده است.‏ و) افت تحصیلی به دلیل جاذبه مسحور كننده ای كه این بازی ها دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می كنند، حتی بعضی از كودكان صبح، زودتر از وقت معمول بیدار می شوند تا قبل از مدرسه كمی بازی كنند و وقت های تلف شده را هم بدین صورت جبران كنند.برخی از والدین اظهار می دارند كه در سال گذشته پسرم بهترین نمرات را داشته اما از وقتی كه رایانه برایش خریده ایم بیشترین وقت خود را صرف بازی می كند و از لحاظ تحصیلی افت پیدا كرده است.‏