جهش تولید | چهارشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۹

کم آبی بدن در ماه رمضان - تولیدات ویژه - نمایش محتوا

 

 

کم آبی بدن در ماه رمضان

ماه روزه‌داری در روزهای گرم و طولانی سال. در این میان، اما تشنگی و کم‌آبی بدن یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلاتی است که روزه‌داران را درگیر می‌کند.بعضی قبل از اذان صبح تا می توانند آب یا چند لیوان چای می نوشند تا در طول روز تشنگی آزارشان ندهد. بعضی هم هنگام افطار روزه شان را با آب باز می کنند و برای رهایی از حس تشنگی، تند و تند آب و مایعات مختلف می نوشند.در حالی که نه آب خوردن زیاد هنگام سحر می تواند با تشنگی در طول روز مقابله کند و نه نوشیدن چند لیوان آب هنگام افطار کار مناسبی است. از همه اینها بدتر هم افرادی هستند که به اشتباه، برای رفع تشنگی چای می نوشند و نمی دانند چای نه تنها کمکی به آنها نمی کند که حتی می تواند تشنگی شان را تشدید کند.خیلی قبل از اذان صبح تا می توانند آب می نوشند و با این کار می خواهند با حس تشنگی در طول روز مقابله کنند. در صورتی که هر قدر هم آب بنوشند، خیلی فایده نخواهد داشت و تا قبل از ظهر دفع خواهد شد. در مقابل، آب موجود در سبزی ها و میوه ها دیرتر دفع شده و در نتیجه مصرف آنها مفید خواهد بود. بنابراین بهتر است به جای نوشیدن مقدار زیاد آب در وعده سحر، در فاصله میان افطار تا سحر از مواد غذایی مناسب برای رفع کم آبی و تشنگی در طول روز کمک بگیرید.برخی افراد تشنگی را تحمل می کنند و با تصور این که این وضع مشکلی برایشان ایجاد نخواهد کرد به فکر رساندن آب کافی به بدنشان نیستند. در حالی که کم آبی می تواند عوارض جبران ناپذیری بر جا بگذارد و به همین دلیل باید مورد توجه قرار گیرد.دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه در گفت وگو با «جام جم» در این باره چنین توضیح می دهد: روزه داری در روزهای گرم و طولانی تابستان موجب کم آبی بدن خواهد شد و به همین دلیل باید در فاصله میان افطار تا سحر از مواد غذایی و نوشیدنی های مناسب استفاده کنیم تا بدن با کم آبی و مشکلات ناشی از آن روبه رو نشود.وی با اشاره به مشکلات و عوارضی که در اثر کم آبی ایجاد می شود، می گوید: کم آبی بدن، می تواند تمرکز فرد را کاهش داده و موجب کاهش کارایی ذهنی و جسمی او شود که این موضوع بویژه درباره سالمندان و نوجوانان اهمیت بیشتری پیدا می کند.این متخصص تغذیه یادآور می شود: بنابراین در وعده سحر و افطار باید آبرسانی کافی و مناسبی صورت گیرد تا عملکرد سلول های بدن، بویژه سلول های کبدی، مغزی و کلیوی با مشکلی مواجه نشود.دکتر گیاهی با تاکید بر اهمیت مصرف میوه ها و سبزیجات به مقدار کافی می گوید: در طول این ماه حتما باید از رژیم هایی استفاده کنید که حاوی میوه ها و سبزیجات زیادی است، به عبارت دیگر بهتر است رژیم غذایی در این ماه به رژیم های گیاهخواری نزدیک تر شود.این متخصص تغذیه ضمن بیان این که ۲۰ درصد از نیاز بدن به مایعات در حالت عادی باید از میوه ها و سبزیجات تامین شود، می گوید: بعضی از میوه ها و سبزیجات در مقایسه با دیگر مواد این گروه آب بیشتری دارد و به همین دلیل مصرف آنها در ماه رمضان بهتر خواهد بود. میوه هایی مانند زردآلو، هلو، طالبی، توت فرنگی، خیار، هندوانه، سیب، موز و انگور رسیده که بهتر است سرد هم مصرف شود، ازجمله این موارد است که تا حد زیادی می تواند در برابر تشنگی به روزه داران کمک کند. وی می افــزاید: بیش از ۸۵ تا ۹۵ درصد وزن این میوه ها از آب تشکیل شده و به دلیل این که فیبر دارد، آب آنها به تدریج در بدن آزاد خواهد شد و به همین دلیل به خوبی می تواند در برابر تشنگی به فرد کمک کند